Zawsze podczas planowania aktywności dziecka staram się by:
- angażowała kilka sfer (najlepiej wspierała holistycznie rozwój dziecka),
- nie wykraczała poza jego możliwości (sfera najbliższego rozwoju),
- opierała się na praktycznym działaniu,
- była w formie zabawy,
- miała walor wychowawczy.
Dla mnie jest to złota piątka. Nie zawsze uda się je skorelować. Jednakże skupiam się na tym, aby działania dziecka dążyły do osiągania przez nie coraz większej samodzielności. W serii wpisów "Podano na tacy- zabawy dla dzieci w domu" przedstawię Ci kilkanaście aktywności, które obejmują wspieranie rozwoju dziecka w takich obszarach jak:
- nauka pojęć matematycznych,
- czytanie i pisanie,
- poznawanie przyrody,
- nabywanie języka,
- komunikowanie się,
- percepcja sensoryczna,
- sprawność manualna,
- ćwiczenie pamięci, uwagi i myślenia,
- wyobraźnia, rozwijanie kreatywności.
- Klasyfikacja jest jedną z tych umiejętności, które wchodzą we wszystkie zakresy edukacji szkolnej. To właśnie dlatego tak ważne jest byśmy wspomagali ją od najmłodszych lat. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów co dziecko może klasyfikować.
- Przeliczanie i nie tylko
- nauki liczenia,
- nauki rachowania,
- kodowania,
- tworzenia rytmów, (ćwiczeń słuchowych),
- nauki porównywania,
- ważenia.
Zabawa w odkrywanie kartoników liczbowych. Należy pamiętać, że zanim dziecko pozna znaki graficzne musi rozumieć iż wypowiedziany liczebnik oznacza daną ilość. Gdy mamy ten etap już za sobą, świetną zabawą w celu utrwalenia jest odrywanie kartoników liczbowych i układanie na choince odpowiadającej mu liczby pomponików. Oczywiście nasza choinka może zamienić się w pisankę lub kości dla psa w zależności od pory roku i zainteresowań dziecka. - CzytanieJak urozmaicić dziecku czytanie? Dobrym pomysłem jest odtworzenie czytanej historyjki dzięki konkretnym przedmiotom. Możemy robić to sami lub dać zabawki dziecku. Musimy je nakierować by skupiło swoją uwagę na czytaną treść. Konsekwencją jest lepsze zrozumienie przeczytanej historyjki oraz budowanie poczucia, że czytany tekst ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dla przykładu my najpierw czytamy o wybranym zwierzęciu, a potem opowiadamy o czym był tekst, przedstawiając go na figurkach. Ćwiczymy w ten sposób ciąg przyczynowo-skutkowy, pamięć słuchową i małą motorykę (poprzez manipulowanie przedmiotami). Zawsze przy tego typu zabawie zwracam szczególną uwagę, żeby nie było to odtwórcze powtarzanie tekstu, chcę by dziecko poszerzało swoje słownictwo oraz kreatywność i wyobraźnie. Druga propozycja to zorganizowanie zabawy odnoszącej się do przeczytanego tekstu tuż po lekturze. W tym przypadku czytałam legendę "O toruńskich piernikach", które potem dziecko tworzyło z masy i ozdabiało.
- Percepcja sensorycznaCzłowiek posiada pięć podstawowych zmysłów: słuch, wzrok, dotyk, węch i smak. Jednakże nie każdy wie, że posiadamy również zmysł przedsionkowy czyli równowagi i czucia ruchu oraz zmysł proprioceptywny inaczej czucia głębokiego. W rozwoju dziecka odgrywają one także niezwykle ważną rolę, dlatego istotne jest aby podczas zabaw stymulować wszystkie zmysły. Jednak dobierając aktywność dla dzieci pamiętajmy, by go nie przestymulować. Jak więc znaleźć złoty środek? Odłóżmy na bok świecące, grające, biegające jednocześnie zabawki na rzecz prostych rozwiązań. Jakich? Oto kilka z nich.Wszelkiego rodzaju masy od ciastolin po ciecz nienewtonowską są idealnym rozwiązaniem. Ciekawym pomysłem jest też zrobienie farb z pianki do golenia i barwników spożywczych. Ważne by wspólnie je przygotować, można mieszać kolory i wyjaśnić co powstaje z połączenia konkretnych barw. Z prostszych rozwiązań mam dla Ciebie zwykłe przesypywanie ryżu do wycinarek do ciastek.
Jeżeli chcesz skupić się bardziej na ćwiczeniu percepcji wzrokowej, pamięci, uwagi i myślenia zajrzyjcie do mojego wcześniejszego wpisu Ćwiczymy percepcję wzrokową lub stwórzcie memory.
Jak możemy wykorzystać takie memory?- do podstawowej wersji- odnajdywania par
- do zabawy- który obrazek nie pasuje
- do odnajdywania podobieństwa/ różnic pomiędzy obrazkami.
- do zabawy- jaki obrazek zakryłam.
- więcej pomysłów znajdziesz-TUTAJ
- Sprawność manualnaĆwiczenia mające na celu poprawę sprawności manualnej skupiają się wokół wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki takich jak używanie dziurkacza, odwijanie małych elementów z folii aluminiowej, przypinanie klamerek do wstążki czy zdejmowanie i zakładanie gumek na rurkę po ręcznikach toaletowych. Pamiętaj, że ćwiczenie motoryki małej w tym chwytu pęsetowego ma później kluczowe znaczenie na prawidłowy chwyt narzędzia kreślarskiego. W konsekwencji czego w nauce rysowania czy pisania.Ćwiczenie sprawności manualnej to również przecinanie pasków papieru w określonym miejscu. Co więcej ta aktywność rozwija także percepcje wzrokową. Jeśli chcesz poczytać więcej rzetelnych informacji w tym temacie zapraszam na Instagramowy profil- boskawojciechowska- znajdziesz tam między innym wpis o tym jak prawidłowo i wygodnie trzymać nożyczki oraz etapy rozwoju umiejętności posługiwania się tym narzędziem.
W komentarzu podziel się ze mną swoim zdaniem na temat posta😸
Bardzo ciekawe pomysły, na pewno wykorzystam podczas obecnej pracy online ;)
OdpowiedzUsuńDziękuję, mam nadzieję, że się sprawdzą :)
UsuńSuper blog jak również post ;)
OdpowiedzUsuńDziękuję :)
Usuń