Coraz częściej bywa tak, że widząc opakowanie po zapałkach czy rolkę po papierze toaletowym mam pomysł na pomoc dydaktyczną. W tym przypadku wykorzystałam pudełko po czekoladach. Poniżej znajdziesz link do planszy umożliwiające ćwiczenie z dzieckiem nie tylko motoryki małej, ale przede wszystkim percepcję wzrokową.
Czym jest percepcja wzrokowa?
Percepcja wzrokowa to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych
jak również ich interpretowania przez odniesienie do własnych doświadczeń.
Składa się na nią pięć podstawowych aspektów:
- koordynacja wzrokowo-ruchowa
jest umiejętnością zharmonizowania wzroku z ruchami całego ciała lub którejś z jego części.
Dziecko sięgając po piłkę kieruje wzrok w jej stronę. Natomiast, gdy biegnie, skacze, kopie piłkę- ruchami nóg kieruje również zmysł wzroku. - spostrzeganie figury i tła
jest to zdolność wyodrębnienia z tła obiektu, który jest w centrum naszej uwagi.
Dziecko odkłada piłkę i zaczyna bawić się misiem. Piłka stapia się z tłem, a miś staje się figurą na której skupiona jest uwaga dziecka. - stałość spostrzegania
to zdolność spostrzegania przedmiotu jako posiadającego stałe właściwości - określony kształt, położenie i wielkość.
Dziecko wie, że jego miś jest miękki, brązowy, większy od lali. - spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni
jest to umiejętność dostrzegania relacji przestrzennych zachodzących między przedmiotem a samym sobą.
Dziecko określa, że miś znajduje się z tyłu, z przodu, przed, za, ponad, poniżej lub po którejś jego strony. - spostrzeganie stosunków przestrzennych
to zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do samego siebie oraz relacji przestrzennych zachodzących miedzy tymi przedmiotami.
Dziecko układające pomponiki w bombonierce spostrzega ich położenie względem własnego ciała, a także wzajemne ich położenie względem siebie.
Istotne jest by ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową uwzględniały takie aspekty jak:
- spostrzegawczość,
- analizę i syntezę,
- kierunkowość i pamięć wzrokową.
Jak wykorzystać plansze?
- Układanie pomponików według wzoru za pomocą szczypiec.
- Dorosły układa wzór, następnie dziecko ma za zadanie dopasować plansze (należy dopasować liczbę planszy do możliwości dziecka, dla jednego wybór z czterech będzie prosty, innemu dziecku może sprawić trudność wybranie spośród dwóch). Potem rolę się zamieniają, dziecko układa wzór, a dorosły dopasowuje.
- Dorosły układa część wzoru i pokazuje dziecku dwie plansze. Dziecko ma wybrać, która plansza pasuje i dokończyć wzór.
- Układanie pięciu plansz na czas (idealnie w tym przypadku sprawdzi się klepsydra).
- Dekodowanie. Na oddzielnej kartce rysujemy legendę, na przykład:
◯➡◯
◯➡◯
◯➡◯
Brak komentarzy: