percepcja wzrokowa
Coraz częściej bywa tak, że widząc opakowanie po zapałkach czy rolkę po papierze toaletowym mam pomysł na pomoc dydaktyczną. W tym przypadku wykorzystałam pudełko po czekoladach. Poniżej znajdziesz link do planszy umożliwiające ćwiczenie z dzieckiem nie tylko motoryki małej, ale przede wszystkim percepcję wzrokową.

 percepcja wzrokowa
Czym jest percepcja wzrokowa?

Percepcja wzrokowa to zdolność do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych jak również ich interpretowania przez odniesienie do własnych doświadczeń.

Składa się na nią pięć podstawowych aspektów:
  1. koordynacja wzrokowo-ruchowa
    jest umiejętnością zharmonizowania wzroku z ruchami całego ciała lub którejś z jego części.
    Dziecko sięgając po piłkę kieruje wzrok w jej stronę. Natomiast, gdy biegnie, skacze, kopie piłkę- ruchami nóg kieruje również zmysł wzroku.
  2. spostrzeganie figury i tła
    jest to zdolność wyodrębnienia z tła obiektu, który jest w centrum naszej uwagi.
    Dziecko odkłada piłkę i zaczyna bawić się misiem. Piłka stapia się z tłem, a miś staje się figurą na której skupiona jest uwaga dziecka.
  3.  stałość spostrzegania
    to zdolność  spostrzegania przedmiotu jako posiadającego stałe właściwości - określony kształt, położenie i wielkość.
    Dziecko wie, że jego miś jest miękki, brązowy, większy od lali. 
  4. spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni
    jest to umiejętność dostrzegania relacji przestrzennych zachodzących między przedmiotem a samym sobą.
    Dziecko określa, że miś znajduje się z tyłu, z przodu, przed, za, ponad, poniżej lub po którejś jego strony.
  5.  spostrzeganie stosunków przestrzennych
    to zdolność do spostrzegania położenia dwóch lub więcej przedmiotów w stosunku do samego siebie oraz relacji przestrzennych zachodzących miedzy tymi przedmiotami.
    Dziecko układające pomponiki w bombonierce spostrzega ich położenie względem własnego ciała, a także wzajemne ich położenie względem siebie.

Istotne jest by ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową uwzględniały takie aspekty jak:
  • spostrzegawczość, 
  • analizę i syntezę, 
  • kierunkowość i pamięć wzrokową.
mała motoryka
spostrzegawczość

Jak wykorzystać plansze?
  1. Układanie pomponików według wzoru za pomocą szczypiec.
  2.  Dorosły układa wzór, następnie dziecko ma za zadanie dopasować plansze (należy dopasować liczbę planszy do możliwości dziecka, dla jednego wybór z czterech będzie prosty, innemu dziecku może sprawić trudność wybranie spośród dwóch). Potem rolę się zamieniają, dziecko układa wzór, a dorosły dopasowuje.
  3. Dorosły układa część wzoru i pokazuje dziecku dwie plansze. Dziecko ma wybrać, która plansza pasuje i dokończyć wzór.
  4. Układanie pięciu plansz na czas (idealnie w tym przypadku sprawdzi się klepsydra).
  5. Dekodowanie. Na oddzielnej kartce rysujemy legendę, na przykład:
 
 
 
  
 
Dziecko układa plansze dodatkowo stosując się do ustalonej legendy.
 
Chcesz pobrać plansze? Kliknij na szary napis, znajdziesz tam gotowy plik PDF. 
 

Zapraszam Cię również do mojego sklepu, gdzie znajdziesz różnorodne pomoce dydaktyczne do wykorzystania między innymi na zajęciach logopedycznych, korekcyjno- kompensacyjnych, rewalidacji czy w kreatywnej zabawie wspierającej rozwój dziecka.

W komentarzu podziel się ze mną swoim zdaniem na temat posta😸

 

Brak komentarzy: