Jaką zabawkę wybrać? Jeżeli nurtuje Cię to pytanie być może znajdziesz odpowiedź poniżej.
Wybierając zabawkę dla
dziecka powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego potrzeby i możliwości. Nigdy nie kieruję się wiekiem dziecka. Zaskoczona_y? Fakt jest taki, że mamy pewne ustalone normy dla danego wieku na których podstawie można przewidzieć jaką formę przyjmuje zabawa dziecka. Jednakże normy te nie sprawdzają się u dzieci z różnorodnymi trudnościami rozwojowymi. Stąd nie znajdziecie tutaj podziału na wiek, a tym bardziej na płeć. Postarałam się wybrać jak najbardziej uniwersalne zabawki. Do każdej z nich dopisałam po sześć propozycji zabaw, które możesz zaadoptować na Wasze możliwości i potrzeby.
Przejdźmy jednak do konkretów. Jaka zabawka będzie najlepsza dla dziecka?
1. bańki mydlane
źródło: https://www.smyk.com/p/fru-blu-mini-banki-50-ml-i711282 |
- śledzenie wzrokiem
- zabawa w jest/ nie ma
- puszczanie baniek- ćwiczenia oddechowe
- rozbijanie baniek z różnych pozycji (na stojąco, leżąc, czworakując)
- rozbijanie baniek określoną częścią ciała (nogą, dłonią, palcem, głową)- nazywanie części ciała
- przeliczanie ile baniek udało się rozbić
2. Push Pop Bubble Fidget, zabawka sensoryczna, antystresowa
źródło: https://www.smyk.com/p/push-pop-bubble-fidget-zabawka-sensoryczna-antystresowa-serce-i6931445 |
- wciskanie guzików na drugą stronę
- kategoryzacja pomponików kolorami (dlatego najlepiej jest wybierać tęczową wersję zabawki)
- przekładanie szczypcami pomponików, fasolek lub innych małych elementów do zagłębień
- przeliczanie pomponików znajdujących się w zabawce
- odciskanie w niej ciastoliny lub innych mas
- powtarzanie liter- na każdym z guzików można zapisać jedną. Zadaniem dziecka przed wciśnięciem jest odczytanie danej litery.
źródło: https://www.smyk.com/p/push-pop-bubble-fidget-zabawka-sensoryczna-antystresowa-kwadrat-i6931444 |
3. figurki
źródło: https://www.smyk.com/p/schleich-farm-world-kot-siedzacy-figurka-13771-i5739948 |
- wydawanie dźwięków odpowiadających danemu zwierzęciu
- odgrywanie ról, tworzenie teatrzyku, zabawa pt. dokończ historyjkę lub naprzemienne dopowiadanie i budowanie pewnej historyjki
- dopasowywanie zwierząt do etykiet z ich nazwami
- zdejmowanie gumek recepturek założonych na figurki
- zabawa w "czego brakuje"-kładziemy przed dzieckiem np. trzy figurki. Dziecko zasłania oczy, zabieramy jedną z nich. Zadaniem dziecka jest wskazać czego brakuje.
- poznawanie nazw w innych językach
źródło: https://www.smyk.com/p/schleich-wild-life-dzik-figurka-14783-i6054927 |
4. ciastolina
źródło: https://www.smyk.com/p/play-doh-teczowe-kolory-8-tub-zestaw-i6875354 |
- nazywanie kolorów również w innych językach
- lepienie różnorodnych kształtów
- zabawa w dwie kulki- najpierw tworzymy dwie takie same kule, następnie zmieniamy kształt jednej z nich np. tworzymy rulonik. Dziecko ma określić czy nadal jest tyle samo ciastoliny.
- zabawy tematyczne- w kucharza, sklep, cukiernika
- odciskanie wzorów za pomocą figurek bądź stempli
- wyklajanie ilustracji
5. instrumenty
źródło: https://www.smyk.com/p/trefl-bobaski-i-mis-do-re-mi--jak-to-brzmi-drewniana-instrument-i6983857 |
- zabawa jest/nie ma dźwięku
- wygrywanie rytmów
- odtwarzanie różnorodnych "układów tanecznych" np. dany dźwięk jest przypisany do określonego ruchu. Jedna osoba wygrywa pewną sekwencję, a druga odtwarza. Potem następuje zamiana ról.
- charakteryzowanie cech danego dźwięku- wysoki, niski, długi, krótki
- próba odtworzenia danego utworu
- ekspresja muzyczna
6. piłki sensoryczne
źródło: https://www.smyk.com/p/hencz-toys-pileczki-sensoryczne-5-szt-i6388818 |
- masaże piłeczkami
- turlanie, podrzucanie, rzucanie do celu
- nazywanie kolorów także w innych językach
- zabawa w "czego brakuje"-kładziemy przed dzieckiem np. trzy różne piłki.
Dziecko zasłania oczy, zabieramy jedną z nich. Zadaniem dziecka jest
wskazać czego brakuje.
- zabawa "myślę o ...."-opisujemy dziecku wygląd piłki, a dziecko ma wybrać odpowiednią
- jeśli mamy dwa takie same zestawy- można zagrać w memory. Dziecko dotyka, ogląda jedną piłeczkę. Następnie jego zadaniem jest wyciągnąć z worka, nie podglądając piłkę o tym samym kształcie. Potem kolejną i kolejną.
7. kręgle
źródło: https://www.smyk.com/p/technok-kregle-dwie-kule-i7207523 |
- standardowa gra w kręgle
- zbijanie kręgli w określonym kolorze
- zbijanie kręgli rzucając piłkę stopami
- tworzenie toru przeszkód
- na kręglach naklejamy litery, sylaby lub wyrazy, które dziecko ma odczytać (do tego rodzaju zadań idealnie sprawdza się taśma malarska, unikamy szybkiego zniszczenia zabawek)
- zabawa "co się zmieniło"- zmieniamy układ, który wcześniej dziecko miało zapamiętać. Następnie wskazuje ono jaka zmiana zaszła.
źródło: https://www.smyk.com/p/smiki-pilki-plastikowe-pastelowe-100-szt-i6798540 |
- turlanie, podrzucanie, rzucanie do celu
- nazywanie kolorów również w innych językach
- podobnie jak w przypadku kręgli, na piłkach naklejamy litery, sylaby lub wyrazy, które dziecko ma odczytać (do tego rodzaju zadań idealnie sprawdza się taśma malarska, unikamy szybkiego zniszczenia zabawek)
- kategoryzowanie piłek ze względu na kolor
- przeliczanie piłek
- dodawanie i odejmowanie
9. wieża/piramida
źródło: https://www.smyk.com/p/smiki-silikononowa-wieza-piramidka-zabawka-niemowleca-i6919761 |
- układanie wieży
- nazywanie kolorów także w innych językach
- odrysowywanie kształtów
- określanie wielkości
- układanie sekwencji
- układanie według legendy o różnym stopniu trudności
10. klocki/ korale/ rurki
źródło: https://www.smyk.com/p/askato-korale-klocki-konstrukcyjne-40-elementow-i6695463 |
- budowanie różnorodnych konstrukcji
- nazywanie kolorów, kształtów
- nawlekanie na sznurek
- rurki można wykorzystać do zabawy z durszlakiem. Zadaniem dziecka jest powtykać je do dziurek
- kategoryzowanie według koloru, kształtu, wielkości
- odtwarzanie układu ze zdjęcia
źródło: https://www.smyk.com/p/mega-creative-klocki-konstrukcyjne-slomki-108-elementow-i6956698 |
Jaki kolejny sklep mam wziąć pod lupę? Czy któraś z powyższych propozycji Cię zainteresowała? A może masz jakiś inny pomysł jak wykorzystać daną zabawkę? Koniecznie daj znać w komentarzu.
W komentarzu podziel się ze mną swoim zdaniem na temat posta😸
Brak komentarzy: